środa, 4 lipca 2012

Wiatr zmian w VIVA Polska

Na początek – podkład muzyczny, dla zwiększenia efektu ;)

 
Sama piosenka „Wind of Change” zespołu Scorpions mówi o przemianach ustrojowych krajów Bloku Wschodniego z przełomu lat 80. i 90. XX wieku, jednak myślę, że będzie dobrze pasować do tej notki. Ale po kolei…
Pamiętacie to logo? Na pewno tak. Czerwiec 2000, w Polsce pojawia się coś, co na stałe zapisze się w historii telewizji w naszym kraju. Kanał muzyczny skierowany do młodzieży, który jest darmowy, gra samą muzykę i można powiedzieć, że jest „opiniotwórczy” dla nastolatków, jeśli chodzi o ich idoli, wzorce do naśladowania. VIVA to kanał, który od tamtej pory jest chyba najbardziej rozpoznawanym (obok TVN24) kanałem tematycznym w Polsce, a także niezwykle szanowany poza jej granicami (dzięki niekodowanej emisji satelitarnej na całą Europę). Od 12 lat jest najchętniej oglądanym kanałem muzycznym, ale w ostatnich latach ta pozycja jest już coraz słabsza. Dlaczego? Nietrudno wymienić choćby kilka powodów. Pierwszy to „zaspanie” zmiany formatu – po co męczyć wzrok pillarboxem lub przyciętym ekranem, skoro jest Eska TV, 4fun.tv? Kolejny powód – coraz większe zaśmiecanie ekranu SMSami. W ostatnim czasie potrafi to być niemal 50% powierzchni. Gwoździem do trumny była zmiana „targetu” na późną podstawówkę/gimnazjum w roku 2009. Ohydna (tak, innego słowa trudno tu użyć) oprawa z motylkami i innym robactwem w pastelowych, „słitaśnych” kolorach skutecznie odstraszała. Jednak VIVA po 3 latach powolnego dogorywania próbuje wybić de gwoździe od środka i zapowiada spore zmiany.

Po 12 latach dojdzie do całkowitej przebudowy kanału – od logo, przez oprawę i format, do ramówki. Z klasycznego, zaokrąglonego napisu VIVA będziemy teraz mieli do czynienia z ostrymi i (jak zapowiada nadawca) wyraźnymi kształtami. Wciąż będą to 4 trójkąty, jednak ciemnych barwach.


Kolejną zmianą, wręcz zasadniczą, będzie „dogonienie” konkurencji pod względem formatu. W 2012 roku nadawać w 4:3 to po prostu wstyd, więc VIVA zaatakuje panoramą. No i dochodzimy powoli do tego, co budzi ogromne kontrowersje, a więc ramówka. Pasmo z klipami zostanie ograniczone o około 15-20% (głównie w primetime i weekendy), a to miejsce zajmą takie programy jak Logorama (serial twórcy Simpsonów), Webnięci (program z najciekawszymi filmikami z serwisu Wrzuta.pl) oraz Chyba ich pogięło (czyli najbardziej absurdalne i niespodziewane filmy i wirale).

Czy to dobrze, że takie zmiany zachodzą? Jedno słowo: tak. Szkoda tylko, że tak późno. VIVA od dawna potrzebowała odświeżenia innego niż posypanie tęczową, cukrową posypką powoli psującego się ciasta. 17 lipca tego roku dostaniemy nowy, świeży i pachnący wypiek, którego aż będzie się chciało spróbować. I miejmy nadzieję, że nie okaże się zakalcem.

A na koniec spot, który ogłasza zmiany w VIVA Polska:


Notka została sporządzona na potrzeby serwisu satblog.tvpolsat.info

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz